Tuesday, June 25, 2013

Maafkanlah - Bahagiakan Dirimu!!

Bismillahirrahmanirrahim



Aku tak kan maafkan kau sampai bila-bila!! 
Pernah tak kita bertindak macam ni? Tak dinafikan bila kemarahan kita sampai kemuncak, luka di hati berdarah-darah..akhirnya keluarlah ayat macam ni. Muslimahku sayang, jangan....jangan menodai hati kita dengan menyimpan dendam dan amarah. Allah itu Maha Pengampun, mengapa kita perlu mengatasi ALLAH....Nabi pun ampunkan umatnya.

Bukan mudah untuk melupakan semua yang terjadi, yang telah merobekkan hati kita. Tetapi masa telah merawat duka itu. Berilah maaf......lupakanlah semuanya kerana itu pengajaran dan hikmah. Jujur pada diri sendiri, mampukan kita mengecap bahagia andai di hati masih menyimpan marah? 



Allah suka orang yang pemaaf.....damaikanlah mereka yang bertelingkah. Hatimu Allah yang pegang.....serahkan hatimu pada Allah. Indahnya alam ini bila semua makhluk tersenyum. Alhamdulillah saya telah memaafkan semua yang telah menyakiti selama ini. Tiada sekelumit pun rasa marah kerana saya hanya ingin redha Allah. Dan saya sedar untuk apa meratapi kekecewaan, untuk apa mengingati 'perbuatan' yang menyakitkan dan untuk apa menyakitkan diri dengan kata-kata mereka. Jangan memikirkan apa yang mereka kata buruk-buruk tentang kamu kerana merekalah orang yang rugi.

Semoga Allah menetapkan hati kita untuk berubah ke arah kebaikan. Lupakanlah semuanya, maafkanlah, berkasih-sayanglah sesama kita. Ingat......akhirat itu matlamat kita, tentu kita mahu jumpa ALLAH dengan keadaan tersenyum kan. Ya Allah, rindunya aku pada-Mu...terimalah hamba-Mu ini.


Singkirkan emosi negatif dalam dirimu, buangkanlah egomu, pandanglah semua mahkluk Allah ini dengan pandangan kasih-sayang, bukan kebencian. Berdoalah seikhlas hati supaya Allah memberi hidayah kepada mereka yang menyakitimu. Bantulah mereka kembali kepada fitrah. Jangan sesekali mudah menuding jari menyalahkan mereka sebaliknya muhasabahlah diri kita sendiri kerana mungkin dari sikap kita, mereka terasa....renung-renungkan.


Lambaian hatiku : Saya sayang kamu semua duhai saudaraku.....ana uhibbukum fillah.....mawaddah wa rahmah

Saya ingin menjalani hari-hari dengan penuh ketenangan dan kedamaian.....semuanya telah terlerai, tidak tertinggal sikit pun sisa kemarahan.....semuanya telah lebur.........selamat tinggal masa lalu, selamat datang kebahagiaan.....Alhamdulillah.







No comments:

Post a Comment