Sunday, May 26, 2013

Mencari Diri

Bismillahirrahmanirrahim



Sepi malam itu mengingatkan dia pada sebuah memori......bukan memori indah tetapi sebuah memori pahit dan menyakitkan! Saat itu semua kenangan belayar di tubir mata....amat menyesakkan dada. Air mata luruh satu persatu....menginsafi kekhilafan diri. Bukan dia pinta semua itu terjadi.....tidak pernah! Segala prinsip hidup yang dipegang kemas sebelum ini rapuh hari demi hari, demi menjaga hati insan tercinta, tanpa menyedari diri telah tersasar jauh dari Tuhan.

Kini, dia sedar segala yang berlaku dulu ada hikmah yang amat manis. Dulu dia dihina, dicaci dan diperlakukan sesuka hati hingga hampir rebah meratap nasib sedangkan mereka tertawa bahagia. Luluhnya hati mu taktala dicaci maki....tiada guna pertahankan diri jika semua kesalahan diletakkan atas bahumu. Biarkan mereka.......bangkitlah, jangan pandang belakang lagi, ALLAH sayangkan kamu.

Jangan bazirkan air matamu hanya untuk meratapi cinta yang kecundang. Masih belum terlewat untuk kau bangkit, mengubah derita menjadi bahagia. ALLAH dah menjanjikan yang terbaik untukmu. Hiasilah malam-malam mu dengan munajat, merintih dan mengadu pada Kekasih Yang Maha Agung.

Mencari diri.....mencari bahagia....hanya dengan mencintai Pencipta kita. Doakan saja kebahagiaan mereka. Teruskan langkah mu, mantapkan mujahadah mu....istiqamahlah dalam mengerjakan kebaikan. ALLAH bersama mu, DIA tak pernah tinggalkan kamu sewaktu insan lain meninggalkan mu. Segala kepedihan lalu akan terubat bila hati redha. Malah kegembiraan akan mengisi hari-hari mu hanya dengan bersama ALLAH. 

No comments:

Post a Comment