Tuesday, May 14, 2013

Cinta Yang Hakiki

Bismillahirrahmanirrahim

" Bahagia buat mereka yang bertemu cinta yang teragung, yang membawa ke syurga yang hakiki dan abadi "

Itulah antara lirik nasyid yang menjentik tangkai hati ini sewaktu sedang memandu tadi. Lama dah x dengar lagu-lagu lama In-Team. Sebaris lirik yang cukup besar maknanya jika diterjemahkan dalam kehidupan kita. Dalam hari-hari yang penuh dengan kesibukan dunia, seringkali kita alpa untuk beringat bahawasanya setiap gerak-geri kita ada yang memerhatikan.....ALLAH sentiasa memerhatikan kita.....even kita bersembunyi di mana-mana ceruk pun.....ya mungkin kita mampu bersembunyi dari manusia tetapi ALLAH tetap melihat......zahir dan batin kita!.

Ujian demi ujian melanda sering menggoyahkan iman, sedaya mungkin kita berusaha tetapi masih gagal....ya situasi ini membuatkan kita putus asa....jangan!! Ujian ALLAH itu indah.....yang harus ada dalam diri ialah sabar, redha dan tawakkal. Jangan difikir derita akan berpanjangan.....ujian adalah tarbiyah dari ALLAH.

Dalam perhubungan sesama manusia, adakalanya kita dijentik rasa kecewa bila dikhianati, rasa marah bila diperlakukan sesuka hati, rasa tersisih bila manusia tidak melayan kehendak kita....mengapa kita harus berpaling dari cinta yang tidak pernah mengecewakan? Mengapa memilih jalan derita sedangkan jalan bahagia sudah dibentangkan.......sesungguhnya manusia itu akan mendapat sesuatu atas perbuatan mereka sendiri. Ketenangan yang hakiki hanyalah bersama ALLAH.....Al-Quran dan Sunnah itu panduan kita. Pilihlah jalan yang lurus, pasti bahagia sampai syurga.....In Shaa ALLAH. Segala yang kita miliki hari ini bukan selamanya, ianya hanyalah pinjaman, tidak ada faedahnya meratapi cinta yang kecundang sebaliknya yang perlu kamu resahkan andai ajal tiba-tiba menjemput dalam keadaan berdosa...Naudzubillahiminzalik.

* Teringat nostalgia lama bersama nasyid Hijjaz, In-Team, UNIC, Mestica, Brothers dan lain-lain......very love their songs *